چراغ SMD چیست ؟ ویژگی و کاربرد چراغ اس ام دی


 چیست ؟ ویژگی و کاربرد چراغ ها اس ام دی SMD چراغ

 

با پیشرفت تکنولوژی محصولات روشنایی ال ای دی به عنوان متداول ترین و پر کاربردترین نوع لامپ به سرعت جای خود را بین دیگر محصولات و چراغ های قدیمی گرفتند و توانستند در سایز و ابعاد مختلف روشنایی محیط را تامین کنند و کالایی با کیفیت ، ایمن و استاندارد را عرضه نمایند .  

در این مقاله به معرفی و بررسی محصولات اس ام دی می پردازیم پس تا پایان با ما همراه باشید .

 برای خرید انواع چراغ های اس ام دی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید :

 

        خرید انواع پنل های اس ام دی 

 
SMD چراغ های

در محصولات روشنایی ، تکنولوژی ال ای دی تا به امروز پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است ، اوایل قرن 1960 از لامپ های دیپ که نوری بسیار پایین و تک رنگ داشتند استفاده میشد ، ولی با پیشرفت فناوری در اوایل قرن 21 تکنولوژی لامپ های اس ام دی که سبب تنوع رنگی بالا، به صرفه در مصرف انرژی ، حجم بسیار کم و با زاویه دید بهتر را داشتند اختراع گردید و به شکل گسترده مورد استقبال قرار گرفت  .

 در واقع برای ساخت SMD از تکنولوژی  surface moun devices  که به معنای قطعات نصبی سطحی است استفاده میشود . که از زیر مجموعه لامپهای ال ای دی به حساب می اید و به دیل نداشتن برد هیچ گونه برد واحد با لحیم کردن اجزای از پیش ساخته شده بر روی یک مدارچاپی تولید و بر روی سطح الومینیوم نازک نصب میشوند .تراشه های اس ام ی از سه دیود ال ای دی تشکیل میشود  که در سه رنگ آبی ، قرمز و زرد می باشند که با ترکیب و تنظیم این سه رنگ میلیون ها رنگ  با نور دلخواه در خروجی کار به ما میدهد . در چراغ های اس ام دی از آلیاژ طلا برای اتصال چیپ ها استفاده میکنند که مقاومت الکتریکی این سیم ها درمقابل حرارت  به مرور زمان افزایش میابد و از شدت نور آن کاسته نمیشود .

 

                                    

                                                                         

انواع لامپهای اس ام دی

با توجه به ساختار لامپهای اس ام دی ان ها را تقسیم بندی میکنند که در بازار انواع مختلفی از انها موجود میبباشد که به برخی از انها اشاره میکنیم :

* لامپ ال ای دی دانلایت

* ریسه های ال ای دی

* لامپ ال ای دی پروژکتور

* لامپ اس ام دی حبابی

 

نکاتی که در هنگام خرید لامپ های اس ام دی باید بدانیم :

 

* توجه به رنگ لامپ اس ام دی

لامپ های اس ام دی در تنوع رنگ به بازار عرضه میشوند پس در هنگام خرید باتوجه به محیط مورد نظر میتوان رنگ دلخواه را انتخاب کرد ، انتخاب درست رنگ باعث شیک شدن دکوراسیون محیط ما شود.

* توجه به میزان برق مصرفی

لامپهایی که هزینه مصرف آنها کمتر هستند همیشه گزینه ایده آل تری برای خرید میباشند ، لامپهای اس ام دی نسبت به لامپهای موجود در بازار انرژی کمتری را مصرف میکند در نتیجه تقاضای خرید برای انها بسیار است .

*  توجه به برند تولید کننده های لامپهای اس ام دی  

 امروزه  برندها و کمپانی های مختلف به منظوره  جلب توجه و رضایت مشتری برای داشتن محصولی بادوام و کیفیت عالی از محصولات اولیه با کفیت بالا استفاده میکنند ،

این برند ها لامپهای اس ام دی دارای استاندارد با تولید مصرف پایین تولید میکنند که شما میتوانید با انتخاب برندهای  معتبر لامپهای اس ام دی با طول عمر بالا و مصرف انرژی کم  خریداری کنید .

* انتخاب لامپ  با توان  مناسب

انتخاب لامپ با توان مناسب با محیط مورد نظر میتواند نوری با کفیت و مطلوب  به ما تحویل دهد پس برای  فضاهای باز و متراژ بالا باید لامپ با توان بالا را انتخاب کرد که بتواند نور لازم برای روشنایی محیط مورد نظر را تامین کند پس در هنگام خرید با توجه به نور گیر بودن محیط مورد نظرمان لامپ اس ام دی  با ولتاژ مناسب را خریداری کنیم

 

   

 

کاربرد لامپهای  اس ام دی  

لامپهای اس ام دی به دلیل فناوری پیشرفته ای که دارند کاربرد های گسترده ای دارند :

* استفاده از چراغ های اس ام دی در نورپردازی محیط های بسته  

* استفاده در نورپردازی باغ و باغچه

* استفاده در نورپردازی نمای بیرونی و درونی ساختمان

* استفاده در نورپردازی شرکت ها و ادارات

همانگونه که مشاهده کردید از لامپهای اس ام دی به دلیل کاربری بالا نه تنها  برای نورپردازی محیط خانه استفاده نمیشوند بلکه میتوانند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند .

 

 

 

ویژگی های چراغ های اس ام دی

 

لامپ های اس ام دی نمونه از فناوری پیشرفه ال ای دی در بازار به حساب می آیند که با توجه به ویژگی های بسیاری که دارد باعث  جلب رضایت مشتریان ودر نتیجه افزایش خرید آن ها شده است  که در این مقاله به ویژگی های مهم لامپهای اس ام دی میپردازیم :

 

*  طول عمرلامپ های اس ام دی بیش از  10000 ساعت میباشد درحالی که با مرور زمان از شدت نور ان ها کاسته نمیشود .

* میزان نور دهی در لامپهای اس ام دی بالا ولی فاقد خیرگی می باشد .

* در لامپهای اس ام دی مصرف برق به دلیل اینکه درصد بالای از انرژی به نور و مقدار کمی را به گرما تبدیل میکند، که در نتیجه گرمای کمتری تولید میشود که این امر باعث افزایش خرید چراغ های اس ام دی گردیده است .

* در لامپهای اس ام دی سرعت روشن شدن و به اوج رسیدن تا نوری مطلبوب و با کیفیت کمتر از 20 میکرو ثانیه است در حالی که در دیگر لامپها تایم بیشتری طول میکشد .

* درخشندگی لامپهای اس ام دی چشم را اذیت نمیکند وبه آن اسیب نمیرساند .

* لامپهای اس ام دی به دلیل فاقد امواج مادون قرمز و فرابنفش بودن برا سلامت انسان ضرری ندارد .

* امکان تنظیم شدت نور و رنگ و همچنین زاویه تابش در لامپهای اس ام دی قابل کنترل میباشد و شما میتوانید باتوجه به روز و یا شب بودن شدت و رنگ نور را تغییر دهید و یا زاویه تابش نور را کنترل کنید .  

* امکان هدایت روشنایی لامپهای اس ام دی در زوایای دلخواه با استفاده از لنزهای متمرکزکننده فراهم است .

 

مشخصات فنی پنل های اس ام دی                                              

                                       

کد فنی       

توان

Power

شار نوری

Lm

D

mm

D1

mm

H

mm

TLR2209007

7

560

90

63

45

TLR2209009

9

800

105

80

45

TLR2209012

12

960

145

120

50

TLR2209018

18

1440

180

150

60

TLR2209030

30

2400

250

205

70

 

 

 

 

 

 

 

       

                                       

                             

COB با  SMDمقایسه پنل های

در این قسمت از مقاله تفاوت چراغ های اس ام دی و سی او بی را با هم بررسی میکنیم : 

 

 * بهره وری

بهره وری یا لومن بر وات در چراغ های سی اوبی نسبت به اس ام دی به دلیل رفلکتور استفاده شده و قرار گرفتن تعداد بالای ال ای دی کوچک در کنار هم باعث بالارفتن راندمان این چراغ ها میشود .  

* کنترل رنگ

تنوع رنگ در چراغ های اس ام دی بسیار بالاست ، این چراغ ها میتوانند تنها با یک تراشه رنگ های جذابی را تولید کنند این در حالی است که در چراغ های سی اوبی هر تراشه توانایی تولید فقط یک رنگ را دارد ولی چراغ های اس ام دی میتوانند بر روی هر تراشه شیوه های مختلفی از نور پردازی را برنامه ریزی کنند .

* انتشار نور

سطح گستردگی نور در لامپهای اس ام دی نسبت به چراغ های سی اوبی بیشتر است به همین دلیل باعث شده است که از انها در محیط های بسته مانند ادارات و شرکت ها که میخواهیم نور به صورت کاملا یکنواخت بتابد بیشتر استفاده شود .

اما در صورتی که نیاز به نور موضوعی داشته باشیم استفاده از چراغ های سی او بی که میتوانند نورمتمرکز بتابانند  گزینه مناسب تری است .

* میزان صرفه جویی در انرژی

چراغ های اس ام دی به دلیل ساختار و نوع طراحی  نسبت به دیگر چراغ ها انرژی کمتری را مصرف میکند به همین دلیل حرارت کمتری تولید میکند در نتیجه بیشتر در نور پردازی ساختمان و مغازه ها مورد استفاده قرار میگرد .

* میزان حرارت گرما

حرارت گرما در لامپهای اس ام دی نسبت به چراغ های سی او بی از میزان کمتری برخوردار است و نیاز به هیت سینگ ندارد ولی در چراغ های سی اوبی به دلیل شدت پخش بالاتر بر روی سطح نسبتا بزرگتر مانند بیلبورد یا  برای کنترل دما نیاز به هیت سینگ میباشد که به تابلو اسیبی وارد نشود و همچنین اگر در کارگاه های بزرگ از چراغ های سی اوبی استفاده شود علاوه برا هیت سینگ نیاز به فن خنک کننده هم میباشد .

 همانگونه که مشاهده نمودید ، تفاوت های چراغ های اس ام دی و سی او بی مشخص است ولی بستگی به شرایط محیط و به سلیقه افراد از هر دو چراغ در نورپردازی استفاده میشود .

 

 

سخن آخر

 چراغ های اس ام دی نسبت به دیگر ال ای دی ها انرژی و گرمای کمتری را تولید میکنند که باعث طول عمر بالای انها میشود اما چراغ های اس ام دی و دیگر ال ای دی ها کاربرد و طراحی خاص خود را دارند که بستگی به محیط و شرایط مورد نیاز از انها استفاده میشود اما توجه اصلی به هنگام خرید آن است که بدانید نور یکنواخت میخواهید یا نور متمرکز نیاز دارید .