نورپردازی


نورپردازی و تاثیر آن در معماری

 

پدیده نور به طور کلی ، از اساسی ترین نیازهای جسمی و روانی انسان ها است ، امروزه نورپردازی میتواند جلوه بصری به نمای ساختمان های تجاری ، اداری و مسکونی محیط ما ببخشد .   

درابتدا باید بدانیم نورپردازی چیست و چه تاثیری بر معماری ، نمای ساختمان و فضای محیط ما میگذارد !

نورپردازی به کارگیری هدفمند نور، جهت خلق فضاهای زیبا و رسیدن به جلوه های بصری مورد نظرما می باشد ، و هنری است که میتوان حس خوب وخوشایندی را بر روح و روان افراد داشته باشد .

امروزه نورپردازی نه تنها موضویی صرفا تزیینی نیست ، بلکه برای تامین امنیت و آرامش محیط ما میباشد ، که معماران با اهمیت دادن به نورپردازی درست و آگاهانه محیط را برای فعالیت و استراحت افراد طراحی میکنند ، نورپردازی با دقت و مهارت بالا باعث زیباترشدن فضای داخلی ساختمان میشود ، که با هدایت متفکرانه نور به داخل بنا و ایجاد مکانی زیبا به محیط پیرامون ما روح میدهد و نقوش زیبایی را درمحیط ایجاد میکند .

 

                                                        

 

در این مقاله به اهمیت و ارزش نورپردازی بر ساختمان ، تاثیر نور و نقش آن درمعماری داخلی می پردازیم ، پس تا پایان با ما همراه باشید .

 

اصول و مبانی  نورپردازی

استفاده از نور طبیعی

نور یکی از ملزومات اصلی برای  درک ، تجربه کردن محیط و همچنین وسیله ای برای شناخت رنگ و فضا می باشد ، نور طبیعی  طیفی از رنگ ها و پرتوهای مرئئ  با رنگ بنفش از یک سمت و رنگ قرمز را در سمت دیگر را می پوشاند ، و از مواهبی است که در زندگی ما ارزش بسیاری زیادی را دارد . نور طبیعی که سرشار از ویتامین دی است برخلاف  نورمصنوعی که توسط وسایل الکتریکی تولید میشود از نور افتاب می باشد که در طول روز دریافت می شود و برای سلامتی و تندرستی ما مفید می باشد . 

 

مهم ترین منابع نور طبیعی

* نورخورشید

* صاعقه

* گیاهان  

در یک ساختمان شکل و سایز اتاق ها در شکل گیری نور موثر هستند ، اتاق های مستطیلی شکل و اتاقی که منظره آن با ساختمان دیگر گرفته شده به نور طبیعی بیشتری  نیاز دارد ، بنابراین ازآنجا که ما نمی توانیم جهت ساختمان را عوض کنیم پای نورپردازی مصنوعی به میان می آید .

یک نورپردازی مناسب نورپردازی است که به ترکیب نور مصنوعی و نور طبیعی تاکید داشته باشد ، با به کار بردن صحیح نور مصنوعی در فضا میتوان احساس سلامت و نشاط کنیم ، که به این حالت  تاثیر روانی نور نیز گفته می شود .

 

تعادل بین روشنایی و سایه

در اغلب پروژه های معماری در نظر گرفتن چشم زدگی اولیت بسیاری دارد ، سایه انداز های خارجی و شیشه های با تکنولوژی  پیشرفته برخلاف پرده های که نمی توانستند راه حل مناسبی برای چشم زدگی باشد ، کمک شایانی را به طراحان می کنند .

امروزه استفاده از سایه انداز مناسب برای کنترل نور ، یکنواخت کردن نور در فضا ، کنترل نور مستقیم و کاهش چشم زدگی بسیار موثرمی باشند .

 

معیارهای انتخاب سایه انداز مناسب

* اب وهوا

* موقعیت های جغرافیایی

* کاربری ساختمان

هزینه های اولیه ، هزینه های دوران بهره برداری و هزینه نگهداری و تعمیرات ؛ سه دسته کلی از هزینه های مورد نیاز برای سامانه سایه انداز می باشد .

هزینه های اولیه شامل مواد و مصالح مورد نیاز و هزینه های نصب است ، درحالی که هزینه های دوران بهره برداری علاوه بر هزینه های خودِ سامانه ، شامل هزینه های سرمایش و گرمایش ، تهویه مطبوع و روشنایی ساختمان نیز می باشد ، که به طور مستقیم  تحت تاثیر سایه انداز قرار دارد ، وهزینه های نگهداری شامل هزینه های تعمیرات و نظافت سامانه سایه انداز است .

 

استفاده صحیح از رنگها در نورپردازی

استفاده مناسب از رنگها باعث تعادل بین نور و سایه میشود و این آرامش ما که در نتیجه یک نور پردازی صحیح می باشد ، حس محیط طبیعی را برای ما ایجاد میکند .

به طور مثال استفاده از رنگ آبی آرامش بخش و استفاده از رنگ قرمز باعث  تشویق و خلاقیت درمحیط کاری می شود .

 

انواع نورپردازی محیط

* نور پردازی داخلی

* نور پردازی بیرونی

 

نور پردازی داخلی

نورپردازی داخلی یک جزء جدایی ناپذیر معماری میباشد ، که دیوارها وسقف ها نقش مهمی در نورپردازی داخلی را ایفا میکنند ، در واقع نورپردازی داخلی تعیین کننده زیبایی محیط طراحی شده توسط معمار محسوب می شود ، طراحان به خوبی از اهمیت نور و چگونگی اعمال آن در فضا آگاهند .

 

                                                            

 

نورپردازی یک عنصر مهم برای هر طرح و طراحی میباشد که تاثیر به سزایی بر فضای داخلی شما داشته و میتواند روحیه شما را تحت تاثیر قرار دهد .

نورپردازی عمومی ، نور پردازی وظیفه و نور پردازی تاکیدی سه نوع از انواع نور پردازی هستند که طراحان برای ایجاد سبک ازآن استفاده میکنند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

                                                                                 

* نور پردازی عمومی

به نورملایمی و یک دستی  که روشنایی تمام محیط را پوشش میدهد گفته میشود .

این نور میتواند توسط  پنل 60*60 ، آباژور، لوستر، چراغ های خطی و .. غیره تامین شوند که در فضاهای عمومی مثل لابی های هتل و سالن ها استفاده شود .

 

                                                     

 

* نورپردازی وظیفه

برای زمانی که نور بیشتری برای کار کردن احتیاج داشته باشید از نور وظیفه باید استفاده کرد ؛ نوری که کوچیک تر از نورعمومی و متمرکزتر می باشد ، وازآن برای روشن نمودن فضاهای خاص مانند راهرو ، مسیر ها و یا به هنگام مطالعه و آشپزی  استفاده می شود .

 

                                                           

 

* نورپردازی تاکیدی

نورهای متمرکزی که هدایت نور به سمت نقاط کانونی هدفشان می باشد .

نورهای موجود در گالری ها که با استفاده از آنها میتوانیم  فضایی را کوچک تر و یا بزرگتر نشان دهیم از این گونه هستند . 

 

                                                            

 

نکات مهمی که در نور پردازی داخلی باید به آنها توجه کرد : 

* نورپردازی حتما باید با محیط مورد نظر شما هم خوانی داشته باشد .

* باید بدانید کدامیک از سبکهای سنتی ، مدرن و کلاسیک از نورپردازی را انتخاب میکنید .   

* نورپردازی هریک ازقسمتهای ساختمان مثل اتاق ها ، نشیمن و حیاط با هم فرق دارند پس باید هوشمندانه نورپردازی کرد .

* سعی کنید ازتجهیزات مدرن و بادوام استفاده کنید .

  • درهنگام نصب تجهیزات ، به محیط و کاربرد نورآن بخش ها دقت کنید .

نورپردازی بیرونی

نمای بیرونی ساختمان به جهت قابل دید بودن نما در تاریکی شب و به دلیل روشن بودن و داشتن نورکافی در طول روز اهمیت بسیاری دارد ، ازاین رونورپردازی نمای بیرونی باید به گونه ای باشد که باعث زیبایی ساختمان شود ؛ شما میتوانید ازپروژکتور های ال ای دی برای نورپردازی اسستفاده کنید.

پروژکتور ال ای دی به دلیل صرفه اقتصادی و مصرف بهینه انژی به خصوص زمانی که با تکنولوژی اس ام دی ساخته شده باشد ؛ توانایی پوشش دهی فضای گسترده ای را دارد.

به عنوان مثال زمانی که انتخابتان برای نورپردازی نمای ساختمان یا محوطه خود ، جای پروژکتورهای قدیمی محصول پروژکتور ال ای دی اس ام دی باشد ، نیاز شما از4 پروژکتور پرمصرف  به 1 یا 2 عدد کاهش می‌یابد .

 

                                                            

 

نورپردازی بیرونی خود به دودسته تقسیم می شود 

* نور پردازی نما

  • نور پردازی حیاط و فضای سبز

نورپردازی نما

نورپردازی نما یکی ازاهمیت دارترین قسمت نور پردازی بیرونی می باشد و عواملی مانند شدت و رنگ نور ، برجسته کردن عناصر مختلف نمای خارجی ، ارتفاع مناسب برای نصب تجهیزات و ... در طراحی و انجام نورپردازی نمای خارجی ساختمان موثر و باعت ایجاد یک فضای زیبا و دل نشین خواهد شد .

نور پردازی نمای  ساختمان ما نباید موجب مزاحمت  برای ساختمان های دیگر شود و همچنین باید دقت کنیم که از رنگ های آزاردهنده درنمای ساختمان استفاده نکنیم ، نمای نور پردازی بیرونی ساختمان نیز، نباید به فضای داخل راه یابد .

                                                                                        

برای نورپردازی نمای ساختمان از تجهیزات زیر استفاده کرد:

* پروژکتور که فضای وسیعی را نورپردازی میکند .

* نور دکوراتیو که بر روی کل نما نمیتابد و فقط قسمتی از نما را روشن میکند .

  • نورهای رنگی که در روح بخشیدن به نما بسیار موثر می باشند ، البته باید در انتخاب رنگها دقت کرد که زیبایی نمای ساختمان را افزایش دهند و از جلوه بصری ساختمان نکاهند .  

 

  •                                                                                

نورپردازی حیاط و فضای سبز

طراحی نورپردازی فضای سبز یکی از زمینه های فراگیر و پرطرفدار مهندسی  روشنایی در معماری  می باشد .

بررسی پارامتر های علمی مثل شدت  روشنایی ، خیرگی ، ارتفاع و محل نصب، درجه حفاظت جزء اصول اولیه در نورپردازی فضای سبز هستند .

اگر فضای سبزما نورپردازی درست و مدرنی داشته باشد محیط اطراف ما زیباتر خواهد بود و ما با ارامش بیشتر و به طبع با اشتیاق فراوان از فضای سبز محیط خود لذت میبریم

نورپردای فضای سبز خود به دو نوع تقسیم میشود :

* نورپردازی با چراغ های دفنی

* نورپردازی با چراغ های پارکی

از چراغ های دفنی برای نورپردازی باغچه و کف زمین و از چراغ های پارکی برای نور پردازی فضای سبز استفاده میکنند .

 

ارزشی که نورپردازی به معماری ساختمان میبخشد !

انعکاس نور باعث نمایان شده اشیاء میشود ، نور چه طبیعی باشد چه مصنوعی باید به گونه ای خاص به نظر برسد ، که توجه را به بافت ها و رنگها جلب کند .

نورپردازی های شیک نمای ساختمان را در چشم مردم جذاب و زیبا نشان میدهد . این نکته را نباید فراموش کنیم که مردم نمای ساختمان ها را با هم مقایسه می کنند ، پس باید در انتخاب رنگ ، نحوه  نصب دقت کنیم تا ساختمانی زیبا ، مدرن و جذاب داشته باشیم ، نور پردازی هر چه زیباترباشد بر قیمت ساختمان تاثیر می گذارد .

زیبایی شناسی ، عملکرد و کارایی سه عنصری هستند که تعادل را بین نور و معماری ایجاد میکنند ، که باید در مورد آنها بدانیم .

* زیبایی شناسی

نورپردازی باید به گونه ای باشد که بیننده را به سمت خود بکشاند ، این ویژگی برای خرده فروشی ها بسیار مهم می باشد که بتوانند با نور پردازی زیبا توجه مشتری را به مغازه خود جلب کنند .

* عملکرد

مهم ترین هدف نور پردازی دیده شدن محیط و ساختمان می باشد ، نورپردازی درست و زیبا احساس آرامش و امنیت را برای دیگران فراهم می سازد .

* کارایی

جنبه آخر و نهایی ساختمان کارایی آن میباشد ، نورپردازی اصولی و حرفه ای می تواند نفس گیر و خیره کننده باشد که با نصب ال ای دی  جای لامپ های فلورسنت میتوان به هدف نور بیشتر و هدر دادن کمتر نور رسید .

 

                                                                                               

 

نور پردازی هوشمند چیست ؟

زمانی که در خانه نیستید چه تعداد لامپ روشن باشد ! هر اتاق درهر ساعت از روز چه میزان نور لازم دارد ! وقتی خواب هستید چه میزان نوری میتواند خوابی آرام وعمیق تر ایجاد کند !

با استفاده ازنورپردازی هوشمند میتوانید طبق علاقه شخصی خود سیستم  روشنایی هوشمند خود را تنظیم کنید .

امروزه کنترل و تنظیم روشنایی  ساختمان با استفاده از گوشی و تبلت از راه دور امکان پذیرمی باشد .

با تکیه بر دانش روز معماری و پیشرفت تکنولوژی ، میتوان از فضای دور از ساختمان با استفاده از حسگر و سنسورهای مختلف شدت تغییر رنگ نور ، حرکت و میزان دما را با استفاده از این نرم افزارها کنترل کرد .

 

مزایای استفاده از نورپردازی هوشمند

* هزینه های برق مصرفی به شدت کاهش می یابد .

* کلید های لمسی  زیبا جای کلید های دستی را می گیرند و شما با استفاده از این کلید ها دردسر روشن و خاموش کردن را می توانید برای همیشه حذف کنید .

* نورپردازی هوشمند با استفاده ازتکنولوژی های به روز انجام می شود ، از این رو ساختمان هایی که به نورپردازی هوشمند مجهز هستند جزء مدرن ترین ساختمان ها محسوب می شوند .

 * دسترسی بهتر و راحت تر، کنترل و نظارت بیشتر ؛ از دیگر مزایای استفاده از نورپردازی هوشمند می باشد .

 

روشنایی مصنوعی در ساختمان ها

نورپردازی میتواند نمای یک ساختمان را زیبا و یا ضعیف نشان دهد ، پس باید بدانید که نورپردازی یکی از عوامل مهم در طراحی می باشد . ما دو نوع نورپردازی داخلی و مصنوعی داشتیم ، که در این قسمت به روشنایی  مصنوعی می پردازیم و با انواع آن آشنا میشویم .

در فضاهای مختلف برای تکمیل کردن نور طبیعی با توجه به نوع فعالیت و میزان نور از نورپردازی مصنوعی استفاده میشود .

 

نورپردازی مصنوعی و انواع آن

* نور پردازی تزئینی

* نورپردازی پراکنده

* نورپردازی مستقیم

  • نورپردازی غیر مستقیم

نور پردازی تزئینی

نورپردازی تزئینی معمولا در سقف جا گذاری می شود و نورپردازی چشمگیری در سقف فضای داخلی و نمای بیرونی  برای ما ایجاد میکند .

نورپردازی پراکنده

نورپردازی پراکننده نوری ملایم و یکسان در همه جهات در محیط ما پخش می کند ، و باعث تولید سایه های کم می شود .

نورپردازی مستقیم

در نورپردازی مستقیم نور به صورت مستقیم  بر سطح میتابد ، و هیچ چیزی بین منبع نور و محدوده نورپردازی شده وجود ندارد پس باید دقت داشته باشیم برسطوح  شیشه ای و شفاف که باعث خستگی چشم می شود نتابد .

پنل های سقفی توکار و روکار از گزینه های مناسب برای نورپردازی مستقیم می باشند .

از نورپردازی مستقیم برای مناطقی  مانند آشپزخانه منازل و رستوران ها استفاده می شود .

نورپردازی غیر مستقیم

در نورپردازی غیر مستقیم نور از یک سطع منعکس و درکل فضا پخش می شود ، و باعث ایجاد نوری ملایم درکل محیط میشود ومیتوان در فضاهایی مانند نشیمن ، خوابگاه ها و سالن که نیاز به نوری ملایم و دل نشین دارد از این نورپردازی استفاده کرد .

نورهای خطی ، آویز ، ریسه های ال ای دی از این دسته ها هستند .

 

                                                                                      

 

اهمیت انعکاس نور در نورپردازی

نحوه نورپردازی محیط بستگی به کاربرد مکان دارد ، برای یک نورپردازی ایده آل باید به محدوده و مکان نورپردازی توجه کنید و از نور مناسب درمکان استفاده نمایید .

 

کلام آخر

اگر فضای مورد نظر شما یک دیزاین عالی داشته باشد ولی نورپردازی آن ضعیف باشد ، زیبایی آن به چشم نخواهد آمد ؛ پس به اهمیت نور پردازی در محیط توجه کنید .

در این مقاله  به بررسی ارزش نورپردازی و نقش نور در معماری پرداختیم . امیدواریم برای شما مفید واقع گردیده باشد و با خواندن این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم .