خرید و قیمت لامپ کم مصرف ال ای دی



خرید لامپ کم مصرف  ال ای دی (LED)

ما در این مقاله به معرفی بهترین انواع لامپ کم مصرف که بسیار محبوب و پرفروش بوده اند می‌پردازیم.

لامپ LED یکی از جدیدترین انواع روشنایی می باشد که از نظر کارایی  همانند لامپ مهتابی است. لامپ ال ای دی به دلیل مصرف بسیار پایین انرژی و  بازدهی خوبی که دارد ، به لامپ کم مصرف معروف هستند .اولین لامپ کم مصرف در سال 1973 اختراع و در اوایل دهه 1980 وارد بازار شد. مهتابی ها ابتدا برای جایگزین شدن به جای لامپ های رشته ای وارد بازار شدند اما به دلیل اینکه مهتابی ها در همان سوکت لامپ های رشته یی قرار نمی گرفتند لامپ های ال ای دی جایگزین مهتابی ها شدند. لامپ کم مصرف علاوه بر صرفه­‌جویی در مصرف برق باعث کاهش آسیب­هایی از قبیل مشکلات پوستی ناشی از تشعشعات، گرمای مضاعف بر نور و آسیب ­دیدگی مردمک چشم به دلیل لرزش­های نوری توسط لامپ­های رشته‌­ای می­‌شود.

 

 لامپ کم مصرف

 

یک لامپ کم مصرف از دو قسمت بالاست و حباب تشکیل شده است.درون لامپ های کم مصرف از  گاز آرگون و بخار جیوه تشکیل شده که با روشن شدن لامپ ،انرژی به صورت نور فرابنفش به مدار اولیه لامپ برمی گردد.لایه ای فسفر که حباب شیشه ای لامپ را پوشانده،پرتو فرابنفش حاصل از بخار جیوه را که به صورت نامرئی است به نور مرئی تبدیل می کند. بالاست ها وظایف زیر را بر عهده دارد :  تامین ولتاژ مورد نیاز به منطور ایجاد اختلاف پتانسیل زیاد بین کاتدها و یونیزه کردن گاز داخل حباب در هنگام روشن کردن لامپ ،محدود کردن جریان و کنترل کردن توان لامپ و جلوگیری از خاموش شدن لامپ ،تقسیم ولتاژ پس از روشن شدن لامپ.

 

لامپ ال ای دی کم مصرف 

انواع لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف در انواع  مختلفی تولید می شود.انواع لامپ کم مصرف را می توان بر اساس زیر دسته بندی کرد :

 توان : لامپ های کم مصرف با توان پایین که به عنوان لامپ لوستر نیز استفاده می شوند ،لامپ های کم مصرف با توان و قدرت بالا که کاربردهای متفاوت تری دارند را شامل می شود.

سر پیچ : لامپ کم مصرف بر اساس نوع سرپیچ به 3 دسته ی لامپ های E14 - E27 - GU10 – E40تقسیم می شود.

حباب یا تیوپ : لامپ کم مصرف بر اساس شکل تیوپ به لامپ های کم مصرف نیم پیچ (Half Spiral) و لامپ های کم مصرف تمام پیچ (Full Spiral) تقسیم می شود.

بالاست : لامپ کم مصرف بر اساس نحوه راه انداری به لامپ های کم مصرف بدون بالاست و لامپ های کم مصرف بالاست سرخود تقسیم می شود.

حال همین لامپ های بالاست سر خود خود به دو دسته تقسیم می شود:

  • کم مصرف دارای بالاست غیر یکپارچه
  • لامپ کم مصرف یکپارچه یا بالاست سرخود

 

لامپ کم مصرف با بالاست غیر یکپارچه

بالاست غیر یکپارچه نوعی فناوری لامپ کم مصرف است که ما معمولاً آن را "پلاگین" می نامیم. این بدان معناست که شما بالاست را جدا از لامپ خریداری کرده و بالاست را در قسمت ثابت پیکربندی کنید. این روند شبیه به لامپ های مهتابی است اما به مراتب بالاست آن کوچک تراست.

 لامپ کم مصرف با بالاست یکپارچه

لامپ کم مصرف بالاست یکپارچه برای جایگزینی لامپ های رشته ای و هالوژن ایجاد شده اند. شما به راحتی می توانید، لامپ رشته ای یا هالوژن را بیرون آورده و یک لامپ CFL را در همان پریز قرار دهید. برای اینکه لامپ کم مصرف ما در یک سوکت پیچ معمولی کار کنند ، باید یک بالاست در CFL ادغام شود.

 

لامپ ارزان ال ای دی

 

قیمت لامپ کم مصرف  ال ای دی (LED)

قیمت لامپ کم مصرف بستگی به ویژگی های اعلام شده در قسمت بالا دارد . بازه قیمت لامپ کم مصرف از قیمت های بسیار پایین که مربوط به لامپ کم مصرف با وات پایین مثل لامپ کم مصرف ال ای دی 10 وات (20 هزار تومان) ،شروع می شود و قیمت حداکثری آن مربوط به لامپ کم مصرف 100  وات (411 هزارتومان) می باشد.برای خرید انواع لامپ های کم مصرف ال ای دی با ضمانت معتبرتعویض میتوانید از این لینک استفاده کنید.

لامپ کم مصرف به سادگی نسخه های کوچکتر از روشنایی فلورسنت مهتابی ها با اندازه کوچکتر و کارامدتر هستند. تنها تفاوت در نسخه های قدیمی غیر از اندازه این است که کیفیت نور آن ها بسیار بهتر از نور مهتابی ها  است.

   

مزایای استفاده و جایگزینی لامپ های کم مصرف :

طول عمر بالا:

طول عمری که یک لامپ کم مصرف دارد،10 برابر طول عمر یک لامپ رشته ای است . همچنین به واسطه طول عمر طولانی لامپ های کم مصرف،هزینه های تعویض لامپ نیز کاهش می یابد.

مصرف انرژی :

مصرف پایین انرژی و راه اندازی آسان لامپ های کم مصرف سبب شده این لامپ ها در منازل،ساختمان های اداری،ساختمان های تجاری،فروشگاه ها و ...جایگزین لامپ های قدیمی شده است . نور یک لامپ کم مصرف 18 وات با نور یک لامپ رشته ای 100 وات برابری می کند. لامپ های کم مصرف 20% لامپ های رشته ای انرژی الکتریکی مصرف می کنند.

دوستدار محیط زیست:

لامپ های کم مصرف تولید گرمای بسیار کمتری نسبت به رشته یی دارند ،در نتیجه مصرف برق دستگاه های سرمایشی نیز کاهش می یابد. نور تولید شده توسط لامپ های کم مصرف نوری کاملا یکنواخت و بدون لرزش می باشد و در نتیجه از خستگی چشم جلوگیری می شود.

امکان انتخاب رنگ نور:

شما میتوانید براساس احتیاجی که به نور دارید رنگ مهتابی یا آفتابی و یا صدفی را انتخاب کنید.ایجاد نور کاملاً یکنواخت و بدون لرزش (به علت فرکانس کار بالا) و در نتیجه خستگی کمتر چشم.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر لامپ های کم مصرف :

طول عمر هر لامپ به عواملی از قبیل نوسانات ولتاژ لامپ،تعداد دفعات روشن و خاموش شدن لامپ،درجه حرارت محیط،کبفیت تولید و .. بستگی دارد . نور لامپ کم مصرف به تدریج پس از روشن کردن بیشتر شده و به حداکثری می رسد. (پس از حدود 4 دقیقه) در صورتی که این لامپ در هر بار روشن شدن حداقل 15 دقیقه روشن بماند و سپس خاموش شود،باعث افزایش طول عمر لامپ می شود . به همین جهت استفاده از لامپ های کم مصرف در مکان هایی که مدت زمان کوتاهی باید روشن بمانند،به صرفه نیست و باعث کاهش طول عمر لامپ می شود.

نکات مورد توجه در استفاده از کم مصرف ها :

توجه داشته باشید  برای نصب کردن لامپ های ال ای دی از سرپیچ های استاندارد و سالم استفاده نمایید لامپ های کم مصرف ضد آب نیستند و برای استفاده در فضاهای سرپوشیده و زیر سقف مناسب هستند. میزان نور تولیدی این لامپ  به دمای محیط وابسته می باشد.حداکثر نور لامپ در اتاقی با دمای 25 درجه و نصب لامپ به صورت آویز حاصل می شود. برای جلوگیری از فشار به قسمت شیشه ای لامپ در هنگام نصب و یا تعویض ، بدنه پلاستیکی لامپ را گرفته و در سرپیچ قرار دهید.

  

لامپ کم مصرف ارزان

 

در صورت شکستن لامپ های کم مصرف توجه به نکات زیر حائز اهمیت است :

پنجره ها را باز گذاشت و از محیط آلوده دور شد. سیستم های تهویه مطبوع را خاموش کرد. قطعات شکسته بزرگ را بدون تماس مستقیم جمع آوری نموده و قطعات شکسته کوچکتر را با دستمال مرطوب از روی سطوح سخت پاک کنید.  برای جمع کردن قطعات شکسته از جاروبرقی استفاده نشود.

 استفاده از لامپ های کم مصرف در مکان های زیر توصیه نمی شود :

محل هایی که رطوبت آن ها زیاد است مانند گل فروشی ها ، گلخانه ها ، حمام ، سونا ... محل هایی که تعداد دفعات روشن و خاموش شدن لامپ در آن ها زیاد است مانند سرویس بهداشتی محیط هایی با درجه حرارت بالای 48 درجه و کمتر از 10- درجه سلسیوس.

معایب لامپ های کم مصرف :

لامپ کم مصرف نیز دارای نقایص و محدودیت هایی است. بیشتر آنها از این واقعیت ناشی می شود که هر لامپ برای هر مکان مناسب نیست . تنها مشکل جدی لامپ کم مصرف وجود جیوه درلامپ کم مصرف است جیوه یک عنصر شیمیایی طبیعی است که می تواند برای انسان و حیوانات بسیار سمی باشد. لامپهای فلورسنت حاوی مقدار کمی جیوه هستند که در صورت شکستن لامپ می توانند وارد محیط شوند.

در حالی که قرار است لامپ کم مصرف حدود 10 هزار ساعت دوام داشته باشد ، روشن و خاموش شدن بیش از حد آنها می تواند به طور قابل توجهی از این طول عمر بکاهد. آنها برای مکان هایی که فقط به طور مختصر چراغ را روشن می کنید نامناسب هستند. این لامپ ها باید فقط در جایی استفاده شوند که مدتی بدون روشن و خاموش شدن روشن بمانند.

لامپ کم مصرف برای کانون توجه و مکان هایی که تشخیص رنگ لازم است مناسب نیست مثل جواهر فروشی که برای این مکان ها از لامپ های گازی میتوان استفاده کرد .