راهنمای استفاده از لامپ کم مصرف


چگونه در مصرف انرژی و برق صرفه جویی کنم؟

با تعویض لامپ های قدیمی و خرید لامپ های ال ای دی و  لامپ های سی اف ال با کیفیت وقیمت مناسب.

 

لامپ کم مصرف

 

 در این مقاله ما به شما کمک خواهیم کرد که از لامپ های مناسب کم مصرف استفاده کنید .ارقام و اطلاعات صرفه جویی در این صفحه در شهریور 1401 انتشار پیدا کرده است.
استفاده از روشنایی با انرژی بهینه به کاهش قبوض برق و همچنین کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک می کند . روشنایی های کم مصرف با وجود کاهش قیمت و کاهش ضرر به محیط زیست باز هم همان کیفیت نور را به همراه دارد .
یک آمار جالب نشان داده است که اگر تمام لامپ های خانه خود را با چراغ های LED جایگزین کنید، می توانید انتشار دی اکسید کربن خود را تا 40 کیلوگرم در سال کاهش دهید. این معادل دی اکسید کربنی است که با رانندگی در حدود 145 مایل ماشین شما ساطع می شود.
ما در این مقاله بررسی می کنیم که کدام روشنایی برای شما مناسب است.

 

سیر تکاملی لامپ ها
لامپ های سنتی یا رشته ای بیش از 100 سال پیش اختراع شدند و بسیار ناکارآمد هستند. تنها حدود 5 درصد از برق مصرفی آنها به نور مرئی تبدیل می شود. علاوه بر این، لامپ ها دوام زیادی ندارند زیرا رشته ای که نور ایجاد می کند با عبور گرما از آن تبخیر می شود.
لامپ‌های هالوژن از همان فناوری رشته‌ای لامپ‌های سنتی استفاده می‌کنند، اما در دمای بالاتر کار می‌کنند، که باعث می‌شود کمی کارآمدتر شوند. آنها عمدتاً در به عنوان نورافکن ها استفاده می شوند. لامپ های رشته ای سنتی و لامپ های هالوژن به نفع جایگزین های کارآمد انرژی از بازار خارج می شوند. به جای این طرح‌های کم مصرف، می‌توانیم از جایگزین‌های مدرن برای تامین همان مقدار نور، با مصرف کم تر انرژی استفاده کنیم.

 لامپ هالوژن

 

لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) اولین لامپ‌های کم مصرف در بازار بودند که حدود 70 تا 80 درصد برق کمتری نسبت به لامپ‌های مشابه سنتی مصرف می‌کنند و همچنین تقریباً 10 برابر بیشتر عمر می‌کنند. لامپ های CFL دارای گازی در داخل یک لوله شیشه ای هستند که با برق فعال می شود تا زمانی که بدرخشد.

 

لامپ رشته یی

 


دیودهای ساطع کننده نور (LED) تا حد زیادی جایگزین CFLها شده‌اند، که همچنان کارآمدتر هستند، فوراً با روشنایی کامل روشن می‌شوند و تقریباً برای هر نوع استفاده ی نوری در خانه در مناسب هستند. ال ای دی ها از جریان الکتریسیته ای که در آنها جریان دارد نور تولید می کنند. در داخل یک لامپ، تعداد زیادی LED برای ایجاد روشنایی کافی ، وجود دارد. در رینگ لایت های جدید از لامپ های ال ای دی استفاده می شود.

 

لامپ ال ای دی


چراغ‌های فلورسنت خطی (LFLs) اغلب در دفاتر یا محیط‌های صنعتی یافت می‌شوند. چراغ‌های خطی مدرن کارآمدتر هستند، سریع‌تر روشن می‌شوند و نور با کیفیت بهتری نسبت به چراغ‌های خطی سنتی ساطع می‌کنند.

 

لامپ خطی

 

حذف تدریجی لامپ های پر مصرف و ناکارآمد
شرکت ها مجاز به تولید چراغ های هالوژن ناکارآمد نیستند، اما مغازه ها مجاز به فروش کالای قدیمی خود هستند و لامپ های هالوژن تخصصی هنوز در اجاق ها، هودهای اجاق گاز و چراغ های امنیتی یافت می شوند.

این بدان معناست که هنگام خرید محصولات و چراغ های جایگزین، باید برچسب ها را به دقت بررسی کنید و سعی کنید جایگزین های کم مصرف برای چراغ های هالوژن خریداری کنید.بهترین برچسب A++ است و بعد از آن A+ که اکثر برچسب ها عمدتا A+ هستن و شما با خیال راحت می توانید لامپ با این برچسب را خریداری کنید.

کدام لامپ را برای استفاده خود بخرم؟
لامپ مناسب را انتخاب کنید!!!!!!!!!!
دو نوع اصلی از لامپ های کم مصرف وجود دارد: لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) و دیودهای ساطع کننده نور (LED).
ال ای دی ها رایج ترین و قابل تطبیق ترین لامپ ها هستند و برای جایگزینی نورهای قابل تنظیم و نورافکن مناسب هستند. همچنین LEDها نسبت به CFLها از نظر انرژی کارآمدتر هستند.
این جدول بهترین نوع لامپ را برای استفاده در محیط های مختلف نشان می دهد. 

 
LED یا CFL  روشنایی عمومی 
LED یا CFL  فضای باز 
LED  نورپردازی نقاط 
LED  لوستر تزئینی 
 LED یا هالوژن دارای درجه B  نورپردازی با قابلیت تنظیم نور

 

 

 

 

 

 

 


مقدار لومن مناسب را انتخاب کنید
اگر لامپ کم مصرف خریده اید و از میزان روشنایی که می دهد ناامید شده اید. ممکن است یک لامپ با مقدار لومن خیلی کم را انتخاب کرده باشید.

درلامپ های سنتی، ما از وات برای تعیین روشنایی یک لامپ استفاده می کردیم، اما وات به جای روشنایی، مصرف انرژی را اندازه گیری می کند. لامپ های کم مصرف وات کمتری مصرف می کنند، بنابراین بهتر است به خروجی لومن نگاه کنید.

این جدول توان لامپ های سنتی و مقادیر لومن (شار نوری) لامپ های LED / CFL را مقایسه می کند.

 
لومن لامپ های LED / CFL وات لامپ سنتی
140 لومن 15 وات
250 لومن 25 وات
470 لومن 40 وات
800 لومن 60 وات 
1050لومن 75 وات
1520 لومن 100 وات