چگونه خانه خود را به سادگی نور پردازی کنیم؟


نورپردازی ساده ی یک اتاق

 

نورپردازی مناسب می تواند روحیه شما را بالا ببرد و شما را آرام تر و سازنده تر کند. شما می توانید با خرید انواع روشنایی ها اعم از لامپ های ال ای دی _پنل ها و پرژکتور ها  به راحتی فضای خانه و یا حتی محل کار خود را تغییر دهید.در اینجا نحوه انجام این کار توسط متخصصین طراحی نورپردازی آمده است.

فضای روشن 

هر طراح باتجربه ای به شما خواهد گفت که هنگام تزیین اتاق، نور یک عنصر ضروری است – نه آن چیزی که در ذهن بسیاری از ما است.

 

اگر وسوسه می‌شوید که زمان بیشتری را صرف انتخاب اثاثیه یا چیدمان کنید، به یاد داشته باشید که نورپردازی با روشن کردن گوشه‌های تاریک اتاق شما می‌تواند فضا را کاملاً متحول کند وتأثیر به سزایی بر احساسات شما داشته باشد.

 

تئو ریچاردسون، مدیر عامل فروشگاه اینترنتی https://richbrilliantwilling.com که به خاطر وسایل LED خیره‌کننده‌اش معروف است، گفت: «نور چیز قدرتمندی است، نور مناسب روحیه را بالا می برد، بهره وری را القا می کند و به ما انگیزه می دهد.نور در خانه،  به چیزهای کوچک جان می بخشدو روتین های صبحگاهی مارا دستخوش تغییر می کند.

نورپردازی قدرتمند

در اینجا چند دستورالعمل برای ایجاد فضایی با نور مناسب آورده شده است.

 

ترکیب انواع نور پردازی ها (انواع ال ای دی ها _چراغ های خطی_چراغ ها سقفی و پنل ها)

 

اکثر طراحان موافق هستند که شما به بیش از یک منبع نور در یک اتاق نیاز دارید. روشنایی باید لایه ای باشد : هر اتاق باید ترکیبی از نورپردازی، از جمله نورهای سقفی،نورهای آویز نور های خطی و یا نور های تخت را داشته باشد.

 

ناتان اورسمن، طراح نور در نیویورک ، گفت، برای مثال، در اتاق نشیمن، با آویزان کردن یک لوستر تزئینی در نزدیکی مرکز اتاق شروع کنید بعد برای نورپردازی به سمت دیوارها نگاه می‌کنیم سپس پرده‌ها و آثار هنری را با روشنایی گرم و کاربردی جان دار می کنیم یا می‌توان با نورپردازی‌های زمینی یا دیواری محیطی متفاوت داشته باشیم.

 

دیزاین ن.ری

 

او گفت که بسته به چیدمان اتاق، می توان از لامپ های ال ای دی برای برجسته کردن هنر استفاده کرد و چراغ های رومیزی را می توان در کنار صندلی قرار داد تا لایه دیگری از نور اضافه شود. ویا حتی میتوان از شمع در محیط های کوچک استفاده کرد.

 هدف ایجاد کنتراست بین نور در مرکز اتاق و اطراف محیط و فضاهای تاریک‌تر است: «بدون کنتراست نور ، همه چیز مسطح و خسته‌کننده است. این تعامل ظریف بین روشنایی و تاریکی است که جذابیت ایجاد می کند."

 

آشپزخانه ی روشن

 

یکی از مکان هایی که نور و روشنایی مهم تر از دیزاین محیط است، آشپزخانه است.مادر یا همسر شما بیشترین زمان را در آشپزخانه سپری می کند پس با جرات میتوان گفت که آشپزخانه قلب خانه است. هر چه آشپزخانه دلپذیر تر و روشن تر باشد حال و هوای خانه به سبب روحیه ی شاد همسر و مادر شاد تر خواهد بود.

شما می توانید با نصب کلاه های بلند یا چراغ های توکار در امتداد لبه سقف، فضا را پر کنید. اگر شما آشپز خانه ی جزیره ای  دارید، آویزهای آویزان را در بالای سر خود در نظر بگیرید، که بدون اشغال فضایی که ممکن است برای خوردن یا آماده کردن غذا نیاز داشته باشید، فضا را برای شما روشن کند.

 

نورپردازی آشپز خانه

 

و نور زیر کابینت را فراموش نکنید: راه اندازی نوارهای نور LED در پایین کابینت های بالایی شما ساده ترین راه برای ایجاد یک فضای پیشخوان با نور یکنواخت برای تهیه و پخت غذا است.

 

جهت اتاق را در نظر بگیرید

 

اگر اتاقی رو به شمال و بدون نور مستقیم خورشید دارید، به طور کلی نیاز تلاش بیشتری دارد.

دونا موندی، طراح داخلی در شیکاگو، وسایل نصب شده تو کار را در امتداد محیط یک اتاق نشیمن رو به شمال نصب کرد تا یک آویز مرکزی را تکمیل کند که نور را به صورت افقی در سراسر فضا پخش می کند. اما او به همین جا بسنده نکرد: او همچنین از چراغ های رومیزی برای روشن کردن گوشه های تاریک و یک جفت دیوارکوب برای جلب توجه به یک اثر هنری خاص استفاده کرد.

برای یک اتاق خواب تاریک، او از استراتژی مشابهی استفاده کرد، از ترکیب یک لوستر مرکزی با نورهای مجزا در گوشه‌های اتاق، چراغ‌های کنار تخت برای مطالعه و یک جفت دیوارکوب بر روی شومینه روبروی تخت.

 

 

گوشه ها را روشن کنید

 

کیتلین موری، گفت: «وقتی گوشه‌ای خالی و غیرقابل استفاده دارید، یکی از ترفندهای تجارت این است که آن فضا را با یک چراغ کف بزرگ تغییر دهید. به دنبال لامپی باشید که از نظر پوشش و متریال مکمل فضای اطراف باشد.

برای روشن‌تر کردن فضای کنار میز در اتاق نشیمن مجردی، لامپ کف را انتخاب کرد که رنگی خاکی با سایه سبز خاکستری دارد.

 

 

باراضافی را زیاد نکنید

 

در طول سال ها ما متوجه شدیم که یکی از بزگترین اشتباهات، نورپردازی از بالاست . زمانی که نور پردازی از بالا باشد سایه های ایجاد شده بیشتر است مخصوصا اگر اشیا لبه های تیزی داشته باشند.

به همین دلیل، به مشتریان مسکونی توصیه می شود  که از روشنایی سقفی توکار در اتاق نشیمن استفاده نکنند. در عوض، توصیه می شود  که یک آویز بزرگ یا یک لوستر را در اتاق نشیمن آویزان کنید. برای اتاق های نشیمن، از منابع نوری ظریف مانند دیوارکوب ها و لامپ های کف استفاده کنید.در آشپزخانه، برای داشتن یک نور یکنواخت  استفاده از چراغ های آویزان پیشنهاد می شود ،که سطوح پیشخوان را آزاد می‌گذارد.

 

بازی با محیط

 

روی همه چراغ‌های خود تنظیم نور قرار دهید که به شما امکان می‌دهد نور را به صورت دستی تنظیم کنید تا به تغییرات نور طبیعی واکنش نشان دهید به طور مثال در زمان غروب نسبت به نیمه شب به نور کمتری احتیاج دارید. در یک اتاق، به جای تعویض سوئیچ دیواری با دیمری که همه چراغ ها را به یکباره تنظیم می کند، یک دیمر روی هر وسیله قرار دهید.

در اتاق خواب، او پیشنهاد کرد که از یک چراغ کنار تخت با یک نورکم و یک سایه متحرک استفاده کنید. برای مثال، یک روشنایی  دیوارکوب را به گونه‌ای طراحی شده است  که از هر دو جهت قابل تنظیم باشد، با یک دیمر و یک صفحه ی قابل تنظیم که اجازه می‌دهد نور هدایت یا مسدود شود.برای روشنایی هر چه انعطاف‌پذیری بیشتر باشد، بهتر است.

منبع: نیویورک تایمز