چه کسی لامپ را اختراع کرد؟


اختراع لامپ - و اینکه واقعاً چه کسی آن را اختراع کرد.

 اختراع لامپ

 

لامپ

اگر لامپ اختراع نشده بود امروزه بدون نور مصنوعی چه کار می کردیم؟ احتمالاً در تاریکی برای شناسایی اجسام باید از دست ها استفاده می کردیم خوشبختانه، به لطف اختراع لامپ یا لامپ رشته ای، دیگر مجبور نیستیم!. نور مصنوعی در همه جا وجود دارد،در طول روز و به خصوص شب ما را احاطه کرده است. ما فقط بدون فکر کردن آن را روشن می کنیم.

 

 چه کسی لامپ را اختراع کرد؟

اگر امروزه ازمردم بپرسید، اکثریت می گویند: «مطمئنا! ادیسون این کار را کرد!» با این حال، در اصل این کاملا درست نیست.بلکه  به لطف ادیسون و شرکت او جنرال الکتریک است که همه ما می توانیم از این اختراع استفاده کنیم. ادیسون  فناوری لامپ رشته ای را به گونه ای توسعه  داد که تجاری و قابل استفاده برای همه شود.

 

مخترع لامپ همفری دیوی

                          همفری دیوی مخترع لامپ

 

حال ببینیم چه اتفاقی افتاد؟

در اوایل سال 1802، شیمیدان انگلیسی سر همفری دیوی اولین سنگ بنای لامپ مدرن را گذاشت. او دو رشته کربن را به هم متصل کرد و بدین ترتیب اولین لامپ قوس الکتریکی تولید کرد.

در سال 1840، وارن د لا رو از یافته‌های دیوی استفاده کرد و سیم‌های پلاتین را زیر یک حباب شیشه‌ای قرار داد. کار می کرد، اما این لامپ به دلیل استفاده از پلاتین برای استفاده معمول بسیار گران بود.

بنابراین تحقیقات ادامه یافت و سرانجام این جیمز پرسکات ژول بود که برای اولین بار با جریان الکتریکی و مقاومت های الکتریکی به نتیجه رسید. هنگامی که جریان از یک هادی با مقاومت بالا عبور می کند، انرژی حرارتی و همچنین انتشار نور تولید می کند.

بعد از این اکتشافات ، اکنون زمان یافتن ماده ای بود که بیش از هر چیز مقرون به صرفه باشد، عمر طولانی داشته باشد و مهمتر از همه، بتواند عملاً در یک لامپ رشته ای استفاده شود.

لامپ

 

اولین اختراع لامپ که ثبت شد

در سال 1840 جوزف ویلسون سوان، یک پزشک و شیمیدان انگلیسی، توانست اولین لامپ عملی و به طور کلی قابل استفاده را ارائه دهد. با یک هادی کاغذ کربنیزه در خلاء جزئی. او اولین کسی بود که این اختراع را در سال 1860 ثبت کرد.

اما موانع همچنان باقی بودند: گرمای زیاد، نور کم و عمر کوتاه.

و اینجاست که توماس آلوا ادیسون وارد می شود. در سال 1880 او از دانش قبلی استفاده کرد و اولین لامپ را با استفاده از نخ بامبو ژاپنی ساخت. که این 1200 ساعت طول می کشد و در واقع نور الکتریکی را وارد زندگی شهروندان "عادی" می کند. احتمالاً به همین دلیل است که ادیسون را "پدر لامپ" می دانند.

 توماس ادیسون

سرانجام، در سال 1906، ادیسون با جنرال الکتریک اولین فناوری را با رشته تنگستن به ثبت رساند، کهاین لامپ خود را ثابت کرد و ما را برای مدت طولانی همراهی کرده است!

 توسعه در زمینه روشنایی هنوز متوقف نشده است، تغییرات و بهبودها انجام میشود . در سال 1991، فیلیپس موفق به اختراع یک لامپ رشته ای بر اساس اصل القای مغناطیسی شد که عمر شگفت انگیز 60000 ساعت دارد.

 

تاریخچه اختراع LED مدرن به همان اندازه هیجان انگیز و متنوع است.